Toplanmak için nedenlerimiz sürekli artıyor ve değişiyor.
Atalarımız gibi savaşmak avlanmak yerine bir araya geliyor yemeğe çıkıyor, iş
görüşmeleri yapıyorsunuz. İş hayatınız ile birlikte çeşitli toplantılara ihtiyaç
duyuyorsunuz; Satış eğitimleri veriyor ve alıyorsunuz. Bir masa etrafında
buluşup, farklı ritüel ve konularla da olsa yıllardır toplumla paylaşıyor ve
iletişim kuruyorsunuz.
Masa yüz yüze paylaşmanın en basit aracı.
Masa yıllardır toplanma ihtiyacımızı karşıladığımız bir platform.
Bu nedenle sizinle “Masa”’da buluşuyoruz. “Masa”’da farklı
sektörlerden, toplanma ihtiyaçlarını dinlemeyi arzu ediyoruz. Yüz yüze
iletişimin ritüellerini tartışacağız.
Birçok sektöre ait toplanma ihtiyaçlarını bu Masa’ya yatıracağız.
Masa’daki ilk konuğumuz olarak, hayat boyu devam eden “eğitim”
sırasında, eğitim hakkında düşünme fırsatı bulan, profesyonel yaşantısını bu
amaç ile şekillendiren bir eğitimciyi seçtik. Sanovel İlaç firması Eğitim Departman
Müdürü Sayın Nihal Boya sorularımızı yanıtladı. Ve yüz yüze gerçekleşen eğitim
serüveni ile ilgili değerli tecrübelerini masamızda sizinle paylaştı.
“YÜZ
YÜZE EĞİTİM DAHA VERİMLİ”
MASA “Kültür
Şoku” isimli uygulamanızla ilgili bilgi verebilir misiniz?
NB Uygulamanın
amacı; bir süre önce grup değiştiren satış ekibinin yaşadıkları değişimi fark etmelerini
ve yönetmelerini sağlamak. 4 masalı gruplar oluşturduk. Katılımcılar masada
bulunan sayıya uygun olarak (8 ve 9 kişilik masalar) rastgele oturdular. Her
masada farklı yönergeler verildi. Masalar yer değiştirilebilecek kadar uzak,
yüz yüze bağlantıyı koparmayacak kadar yakın olmalıydı. Katılımcılar masalar
arasında yer değiştirerek, sürekli bir değişime tabi tutuldular. Uygulamanın
tamamında katılımcıların konuşmaları yasaktı. Konuşmadan anlaşmaya çalışmakta
katılımcılar için değişimdi. Her 4 masada bir eğitmen görevlendirildi.
Eğitmenler katılımcıların değişim algılarını takip ettiler.
MASA Bu eğitim
nasıl amacına ulaştı?
NB Öncesinde
iyi eğitim tasarımı gerçekleştirdik. Değişim sürecimizde çalışanlarımızın
kendilerine sorabilecekleri soruları önceden çalışarak hazırlandık eğitime.
Uygulamada kullandığımız metotlarla, değişim algısını yarattıktan (inkar ve
Direnç Süreci)sonra koçluk sorularımıza katılımcıların verecekleri cevapları
dinledik. Cevapların doğru algılanması ve takibi, gerektiğinde doğru soruların
gruba sorulması için tek moderatörlü bir eğitimci yerine cevapları takip edecek
sayıda fasilatatörler vasıtasıyla eğitimimiz tasarladık. (Geçiş ve Adaptasyon). Moderatör ise sadece süreyi ve genel
koordinasyonu sağladı. Önemli olan kişilerin farkındalıkları, mesajların doğru
algılanması, o kişide doğru etki yaratmamızdı.
MASA Konuşmanın
yasak olduğunu söylediniz. O halde iletişim nasıl kuruldu?
NB.
Yüz-yüze. Birbirlerini, birbirimizi gözlemlememiz için bu çok önemli.
Eğitimcilerin gözlem yapabilmesi gerekiyor. Değişim ile karşılaştıklarında
vücut dillerinin gösterdiği tepkiyi anlamak orada yüz yüze olmakla mümkün.
Farklı tepkiler yaşandı. Eğitimimizde çok fazla kahkaha atılmasının bir nedeni
de bu aslında. Çünkü değişime verilen tepkilerden biride kahkaha atmak
olabiliyor. Ve kahkahalarla aynı anda bütün salonu ve bizi de etkileyen bir
hava oluşuyordu. Biliyorsunuz eğitimlerde mesaj tek taraflı değildir.
Eğitimcinin de aldığı mesajda katılımcıların kendi çıkardıkları mesajlar kadar
önemli idi.
Masanın yuvarlık olması bu nedenle çok önemli idi. Karşılıklı
oturmaları ve konuşmadan iletişim kurmaları ancak yuvarlak masa ile
sağlanabilirdi.
MASA Her uygulamada bir tecrübe yaşıyorsunuz. Bu tecrübelerin
sonraki uygulamalara katkısı oluyor mu nasıl?
NB. Tabii.
Onlarca kişi km’lerce yol kat ettiler ve eğitime katıldılar. Yaşadığı mekanın
dışında, başka bir ortam kişilerin yaklaşımlarını ve düşüncelerini daha özgür
bırakıyor. Bu tecrübeler ile uygun ortamı, ihtiyaçları tespit edebiliyor ve bir
sonraki uygulamayı tasarlıyoruz ve katılımcılar yüz yüze gelmeyi hedefliyoruz.
Online sistemleri bilgilendirme aracı olarak kullanmayı tercih ediyoruz.
Öncesinde e-öğrenme modüllerini kullanıyorduk fakat program bittikten sonra
kullanmayı da bıraktık. Farkettik ki şuan ki kuşağın (y-kuşağı) ihtiyacı
beraber olmak, paylaşmak, hissetmek…
Sohbetimizde Nihal Hanım’dan hayal ettiği masayı da dinlemeyi
ihmal etmedik. Keyif dolu bir tatil masasını tarif etti bize;
“Masa benim için paylaşımı ifade ediyor; keyifli bir ortam,
ortasında çiçek, paylaşmak isteyeceğim insanlar ile bir arada olabileceğim bir
masayı hayal ediyorum. Urla’da bir balık sofrası, Ege otları ile donanmış…” diyor Nihal Boya ve gülüyor bir Ege’li başka
ne hayal edebilir ki.
“Yüz yüze olmazsa olmaz diyeceğiniz nedir Nihal Hanım? “
Masamızdaki sohbetimize son verirken iletişim yöntemimizi tam da
özetleyen son sorumuza samimi cevabı alıyoruz: “Doğum günü, bayram gibi özel
günlerin yüz yüze kutlanmasını isterim, Facebook’tan okuyacağım mesajlara
tercih ederim.”
Sevgili Nihal Hanım’a teşekkür ediyor ve bir sonraki konuğumuzu
ağırlayana kadar Masa’mızdan ayrılıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder